RETAIL TIPPEK: 5+1 bizonyíték Csehországból és Szlovákiából, amik igazolják: a hibrid bolti modell itthon is sikerre született!
- Laurel Retail
- nov. 6.
- 6 perc olvasás
Amikor egy technológiai innováció kapcsán azt halljuk, hogy Amerikában, a Távol-Keleten vagy épp a nagy nyugat-európai országokban már bevált, az még nem jelenti automatikusan azt, hogy az itthoni piacra is azonnal, eredményesen bevezethető. Ha azonban egy megoldás olyan, hazánkkal minden szempontból reálisan összevethető államokban bizonyít nap mint nap, mint Csehország és Szlovákia, arra már érdemes felkapni itthon is a fejünket – főként, ha már létezik és sikerrel működik is belőle hazai példa!
Pontosan ez a helyzet a hibrid, azaz nappal hagyományosan, éjszaka és ünnepnapokon pedig automata módban üzemelő boltokkal, melyeknél a Laurel a régió releváns tapasztalatait alapul véve alkotta meg a magyar kiskereskedelemre szabott 247 Shop rendszerét, amely a Coop Szeged egyik üzletében csaknem fél éve a várakozások felett teljesít. Retail Tippek rovatunk legfrissebb cikkében sorra vesszük a hibrid modell azon kézzelfogható előnyeit, melyek a cseh és szlovák retailszektorban már igazolást nyertek, és Magyarországon is a koncepció térnyerésének legfőbb mozgatórugói lehetnek.
1. A „matek” egyértelműen kijön
Egy ilyen listát természetesen érdemes azzal kezdeni, amire talán a legtöbben kíváncsiak, vagyis a számokkal. Csehországban 2022-ben indultak az addigra már több európai országban bizonyító hibrid boltok, az első ezzel kapcsolatos cikkekből pedig kiderül, hogy az automatizált működési órákban a teljes forgalom 10-20%-a realizálódik. Bizonyos időszakokban pedig ennél is nagyobb hatása van a kiterjesztett nyitvatartásnak: a beszámoló szerint az adott évben a Szenteste és Szilveszter közötti héten a szóban forgó boltokban a vásárlások egyharmada személyzet nélkül történt.
Ami a fentinél is konkrétabb adatokat illeti, Luboš Rejchrt, a Plaček Group vezérigazgatója a saját egyik üzletük kapcsán elárulta, hogy a hibrid üzemmód bevezetése után náluk 15%-kal nőttek az eladások. Lukáš Němčík, a csehországi Coop hálózat igazgatótanácsának alelnöke egy már idei összefoglalóban pedig úgy fogalmazott, hogy összességében a vásárlók átlagosan nagyjából 13%-a vásárol automatizált módban, ami kifejezetten magas szám, ha hozzátesszük, hogy ezek többnyire kisebb, elsősorban vidéki üzletek. A Coop Jednota lánc egyik legnagyobb és legsikeresebb hibrid áruházában, Lipno nad Vltavou-ban közben már az eladások 18%-át teszik ki a személyzet nélküli időszakban lebonyolított vásárlások.

Ennek is köszönhetően a technológiába történő befektetés Němčík szerint üzlettípustól függően 2-3 év alatt megtérül. Ehhez hozzájárul az is, hogy – amint arra a szlovákiai Coop Jednota Námestovo igazgatótanácsának elnöke, Igor Jagelek és operatív igazgatója, Ľuboš Jagelek egy közelmúltbeli interjúban utalt – a személyzet nélküli órákban regisztrált kosárérték összege még őket is meglepte, és közel van egy átlagos kisbolt vonatkozó értékéhez. Mindezt úgy, hogy a lánc zászlóshajójának számító, több mint 500 m2-es rabčai áruházban már röviddel az átállás után hétvégente 3-400 vásárlás ment végbe éjszakánként önkiszolgáló üzemben, ez a szám pedig hétköznap is elérte a 100-at.
Mindezek tükrében nem meglepő, hogy mind Csehországban, mind Szlovákiában folyamatosan terjesztik ki a láncok a megoldást. Az északi szomszédunkban működő Coop Jednota Námestovo vezetői az említett riportban elmondták, a 24/7 koncepciónak hála 4 üzletük tart nyitva a hét minden napján 0-24 órában, de jövő nyárra már 20 ilyen bolt a cél, 3 éves távlatban pedig szeretnék a teljes hálózatot (több mint 50 helyszín) átállítani erre a modellre. Csehország már előrébb jár a folyamatban: ott a Coop Jednota már fél éve 65 automatizált üzletet üzemeltetett, amit az esztendő végére 100-ra kívánnak növelni.
2. Nem igaz, hogy személyzet nélkül a vevők többet lopnak
Kétségtelen, hogy a modell gazdaságosságát aláásná, ha az átalakításra kerülő boltokban az automatizált működés hatására megnőne a visszaélések száma – csakhogy minden előzetes aggállyal ellentétben a tapasztalatok szerint erre nem kerül sor. Mind a csehországi, mind a szlovákiai hibrid üzletek vezetői egybehangzóan megerősítik, hogy a vásárlók nem lopnak többet a személyzet jelenléte nélkül, sőt, a szlovák automatizált üzletekben a lopási arány egyértelműen alacsonyabb, mint a hagyományos boltokban. Ennek egyik oka, hogy éjszaka minden vevő egy alkalmazással jut be az üzletbe, ahová korábban az adataival regisztrált, ami a fejlett kamerarendszerrel kiegészítve elriasztja a potenciális tolvajokat és vandálokat.
Mindezt egyébként már a magyar működési tapasztalat is igazolta. A Coop Szeged Zrt. és a Laurel együttműködése révén elindult, úttörő magyar hibrid üzletben az első négy és fél hónap alatt körülbelül 8500-an vásároltak az automata üzemmód időszakában, ennek ellenére a leltárhiány nem nőtt meg. Sőt, ez idő alatt a mesterséges intelligencia 3 lopási kísérletet is leleplezett a boltban: a Laurel 247 Shop rendszer egyik központi eleme, a Veesion AI-alapú megoldásával támogatott kamerarendszer az arcok azonosítása nélkül elemzi a vásárlói mozgásokat, és azonnal jelzi a távoli diszpécserszolgálatnak a gyanús viselkedést, gesztusokat, ezzel is növelve a tulajdonosok anyagi biztonságát.
4. A kormány és az önkormányzatok is támogatják a koncepció terjedését
Az eddigi 3 pont alapján talán nem kérdéses, hogy a hibrid bolti modell önállóan is képes akár veszteséges boltokat is nyereségessé tenni – de azért még jobb, ha az átállás a döntéshozók elvi és anyagi támogatását is élvezi. Csehországban például az ottani Ipari és Kereskedelmi Minisztérium hamar felismerte a technológiában rejlő nemzetstratégiai lehetőségeket, és a falusi üzletek üzemeltetői vagy épp az önkormányzatok 125 ezer és 1 millió korona (forintban kifejezve kb. 4 és 16 millió) közötti támogatást is igényelhettek az automatizált működésre történő áttéréshez. A kezdeményezés magas körökben való felkarolását ugyancsak jól szimbolizálja, hogy az egyik legújabb hibrid COOP üzlet átadásán nemrég a köztársasági elnök felesége, Eva Pavlová is részt vett.
Az önkormányzatok szintén kifejezetten tárt karokkal fogadják az ilyen kezdeményezéseket, és nem ritkán a bolt helyszínéül szolgáló épületet is ingyen átadják, sőt, akár személyzetet is biztosítanak az árufeltöltési, takarítási feladatokra annak érdekében, hogy a településükön fenn tudjon maradni a lakosság számára pótolhatatlan kiskereskedelmi tevékenység.
Az önkormányzatok és az automatizált üzleteket üzemeltető láncok közti szoros, partneri viszony Szlovákiában sem ismeretlen már. Az ország nyugati részén található Salgócska község például Helena Mesárošová polgármester elmondása alapján régebb óta keresett megoldást arra, hogy újra működhessen bolt a mintegy 500 lakosú faluban, amely végül a COOP Jednota Galanta és a 24/7 modell révén valósult meg.
Ilyen téren a hibrid boltok hazai premierje is biztatóra sikerült, hiszen a szegedi üzlet új korszakának nyitányán jelen volt többek közt Lukács Zsuzsanna, vállalkozások védelméért felelős helyettes államtitkár, aki méltatta a megoldást, mondván: „Ez az üzlet nemcsak trendet követ, hanem példát is mutat – különösen, hogy hazai, családi vállalkozás valósította meg.” Egyébként is több jel utal arra, hogy a bolti automatizációnak igyekszik a jövőben teret engedni a kormány, egyebek mellett különböző pályázati lehetőségek révén, vagy épp az innováció bevezetése előtt tornyosuló jogszabályi akadályok lebontásával.
Mindent egybevetve tehát Magyarországon is adottak lehetnek a feltételek ahhoz, hogy az önkormányzatok egymás után tegyék fel a kérdést: „Nálunk miért nincs még automata bolt?”, és sorba álljanak a technológia terjedését felvállaló üzletláncoknál. Különösen igaz ez azért, mert a releváns cseh és szlovák példák alapján az automatizált üzleteket minden vásárlói réteg gyorsan megszereti – a beszámolók szerint még 85 éves állandó vevők is akadnak a személyzet nélküli órákban –, így valóban alkalmas lehet a vidéki, kis falvak alapvető ellátásának javítására, ami közös társadalmi érdek.
5. A hibrid boltok nem az embertelen, hanem az emberarcú kereskedelmet hozzák el
Elsőre akár alulértékeltnek is tűnhet ez a szempont, ám valójában annál fontosabb: a hibrid modellre való váltás az éles tapasztalatok alapján a jobb munka-magánélet egyensúly megteremtésében is segíthet a dolgozóknak. Márpedig ez hozzájárulhat a meglévő, szűkös munkaerő megtartásához, lojalitásuk erősítéséhez, valamint a potenciális új alkalmazottak bevonzásához, ami napjainkban kulcsfontosságú egy vállalkozás számára.
Erről a tényezőről beszélt például Igor Jagelek, a COOP Jednota Námestovo igazgatótanácsának elnöke, mely során úgy fogalmazott: „Ennek a modellnek köszönhetően az eladók vasárnap és ünnepnapokon otthon maradhatnak, míg a vevők korlátozás nélkül vásárolhatnak. Igyekszünk egyensúlyt találni a vásárlók kényelme és az alkalmazottaink számára megfelelő munkakörülmények között. A technológia lehetővé teszi számunkra, hogy ezt a gyakorlatban is megvalósítsuk – több teret biztosítsunk a személyzetnek a kikapcsolódásra anélkül, hogy korlátoznánk a vevőket. Több idő a családdal és a helyi értékek megőrzése – ez prioritás számunkra.”
+1 Itt az esély megfordítani a kiskereskedelmi rangsorok trendjeit!
Végezetül, még egy gondolatra felhívnánk a 247 Shop rendszer bevezetését mérlegelők figyelmét, amit a csehországi bevezetéseket segítő tanácsadócég ügyvezetője, Jiří Beran fogalmazott meg: „A Coop hibrid áruház megnyitása jelentős újításnak bizonyult a hagyományos kiskereskedelemben. Általa a Coop a láncok mezőnyének végéről az élre ugrott. Ráadásul ez egy cseh vállalatok szövetsége által létrehozott innováció.”
Mindez tökéletesen átültethető Magyarországra is. Az idehaza is sikerrel bemutatkozott koncepciónak bizalmat szavazók egy csapásra élvezhetik a beruházásban rejlő presztízselőnyöket és gazdasági potenciált, ami segíthet abban, hogy akár a retailtoplistákon az utóbbi években visszacsúszni látszó, hazai tulajdonú hálózatok is felvegyék a kesztyűt a multikkal, diszkontláncokkal. Ráadásul, ahogy a jelentős referenciának számító Csehországban, úgy a Laurelnek köszönhetően Magyarországon is adott a magas színvonalú, megbízható hazai megoldás és háttér, amire bátran támaszkodhatnak az innováció útjára lépő kiskereskedők!

Hozzászólások