Retail Tippek: 7+1 kifogás a hibrid boltokkal szemben, amiket a valóság már megcáfolt
- Laurel Retail
- jún. 26.
- 5 perc olvasás
Frissítve: jún. 27.
A Laurel 247 Shop indulásának híre hatalmas médiavisszhangot váltott ki idehaza, ez pedig természetesen magával hozta a különböző vélemények, kommentek áradatát is, amelyek közül – fogalmazzunk így – nem mindegyik volt kellően megalapozott. Éppen ezért most szeretnénk néhány pontban reagálni az esetlegesen felvetődő kritikákra, félelmekre – főként, hogy mostanra már az éles bevetés tapasztalatai, eredményei is igazolják azok ellenkezőjét.
1. „Ez is csak arra jó, hogy elvegye az emberek munkáját.”
Ez egy gyakori ellenérv nemcsak a hibrid üzletekkel, hanem mindenféle bolti automatizációs megoldással, köztük az önkiszolgáló kasszákkal szemben. Általánosságban elmondható, hogy a technológia nem váltja ki a munkaerőt, hanem átalakítja a feladatköröket és segít optimalizálni az amúgy rendkívül szűkös létszámot. Önkiszolgáló pénztárak bevezetése után például a dolgozók a monoton, szinte semmilyen hozzáadott értéket nem képviselő kasszázás helyett más, valóban „embert kívánó” tevékenységekkel foglalkozhatnak, többek közt a vevők tájékoztatásával.
Ha a mélyebb, üzleti összefüggéseket is vizsgálni akarjuk, akkor pedig egyenesen azt mondhatjuk, hogy a mostani gazdasági és munkaerőpiaci helyzetben a technológia a legfőbb záloga annak, hogy egy bolt fenntartható maradjon, ne kelljen lehúznia a rolót – azaz az automatizáció éppen hogy megmenti a munkahelyeket, nem pedig elveszi azokat. Ráadásul a hibrid bolt esetén nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a Laurel 24/7 Shop koncepcióra váltó kereskedelmi egységek a normál nyitvatartási időben hagyományos módon, személyzettel várják a vásárlókat, vagyis ez esetben kizárólag a hatékonyabb, gazdaságosabb működés a cél, nem az elbocsátás.
2. „Miért kell mindent nekem csinálnom az alkalmazottak helyett?”
Szintén ismerősen csengő vélemény, amelyet akár az előző pont állításaival is le lehetne szerelni, vagyis ha nem lennének az automatizációs technológiák, akkor talán már maga a bolt se létezne. Innen nézve pedig az a kis extra „munka” tényleg nem tűnik nagy áldozatnak, főként, hogy tényleg csak néhány plusz mozdulatról van szó. Önkiszolgáló kasszák esetén például jobban belegondolva csak a termékek vonalkódjának leolvasása jelent többletfeladatot egy hagyományos pénztárnál történő vásárláshoz képest, hisz a ki- és bepakolás, illetve a fizetés folyamata nagyon hasonló. A hibrid boltoknál pedig ehhez jön még egy-egy „csippantás” a be- és kijáratnál, de mióta a legtöbb üzletben nappal is alaptartozék lett például a vonalkód-leolvasást igénylő kiengedő kapu, már ez sem jelent igazán időbeli hátrányt – sőt, a Laurel intelligens kiengedő kapuival a távozáshoz szükséges idő tovább csökkenthető.
Ennél a kérdésnél kell megemlítenünk azt is, hogy többek számára pedig éppen a személyzet hiánya tesz igazán vonzóvá egy boltot. Utalhatnánk a Covid-járványra is, amely során a személyes érintkezések minimalizálása kulcstényezővé vált, de fertőzésveszélytől függetlenül is sokaknak pont az a komfortos, ha emberi interakció nélkül vásárolhatnak.
3. „Így aztán tényleg könnyű lesz lopni ezekből a boltokból.”
Ezzel kapcsolatban nem árt leszögezni, hogy a 247 Shop applikáción történő regisztráció részeként a felhasználóknak a személyi igazolványukat is be kell olvasniuk. Ez pedig – amint arra Bessenyei Attila, a Laurel ügyvezetője a Jazzy Rádiónak adott interjújában is kitért – már önmagában jelentős visszatartó erő lehet a rosszszándékú embereknek, hiszen akit lopáson vagy akár szándékos rongáláson érnek, az ellen eljárás indulhat. Ehhez pedig az Economx portál témába vágó cikke nyomán hozzátehetjük, hogy a már hibrid rendszerben működő szegedi üzletnél egy szerződött járőrpartner perceken belül a helyszínre ér az automata órákban is, ha valamilyen incidens miatt riasztást kap. Ezek együttesen garantálják, hogy a hibrid boltokban se keletkezzen jelentősebb mennyiségű áruhiány, mint a hagyományos üzletekben – amit egyébként a nemzetközi tapasztalatok is alátámasztanak.
4. „Teljesen felesleges ez az újfajta bolt, hiszen vannak már éjjel-nappalik.”
Tény, hogy nem a Laurel hozta el Magyarországra a folyamatos nyitvatartású boltokat, azonban látni kell azt is, hogy a legtöbb éjjel-nappali üzlet jellemzően kis méretű, és ennek megfelelően meglehetősen korlátozott a termékkínálata. Ezzel szemben a hibrid modell egyik legfőbb előnye, hogy lényegében bárhol, bármilyen már működő kereskedelmi egységben (sőt, más szektorokban is) bevezethető, így akár egy több száz négyzetméteres üzlet komplett választékát is állandóan elérhetővé lehet tenni a technológia révén.
Ráadásul ne menjünk el amellett sem, hogy a városokban talán tényleg találni éjjel-nappali üzleteket, azonban akadnak jócskán települések, ahol már egy nappal nyitva tartó bolt is csak álom, nemhogy a rugalmas vásárlás. Nem véletlenül hangzott el a XII. Laurel Retail Konferencia színpadán is, hogy a hibrid bolt olyan helyeken is sikeres lehet, ahol a hagyományos módon, a jelenlegi külső piaci körülmények közt nem lehet gazdaságosan üzemeltetni egy boltot – például kisebb, vidéki falvakban.
5. „Ki fog segíteni, ha elakadok, vagy elromlik valami?”
Először is, mint minden Laurel-fejlesztésnél, úgy a 24/7 Shop rendszer megalkotásánál is a jól használhatóság volt az egyik elsődleges szempont, azaz hogy a vevőt logikusan végigvezessük a vásárlás folyamatán, és minden lehetséges módon minimalizáljuk a hibák lehetőségét. Ezért kerülnek a hibrid boltokba is a már említett intuitív önkiszolgáló kasszáink és intelligens kiengedő kapuink, valamint a termékeket automatikusan felismerő okos mérlegeink.
Ebből fakadóan, és szerencsére ezt az eddigi tapasztalatok is igazolják, az innovatív üzlet használatakor alig ütköznek problémákba a felhasználók – de természetesen akkor sincsenek magukra hagyva, ha mégis. Szükség esetén a vevő kérheti a távoli diszpécserszolgálat segítségét, amely azonnal be tud avatkozni: ki tudja nyitni az ajtót, újra tudja indítani a kasszát, de telefonos kapcsolat révén akár asszisztálhat is a vásárlási folyamatban.
6. „Gondolom, alkoholt nem tudunk venni ott, mert nincs, aki az életkort ellenőrizze.”
Már az előző pontból is következik, hogy adott esetben a távoli, valós idejű jóváhagyás is megoldható a vásárlást élőben nyomon követő diszpécser segítségével, azonban a hibrid boltok az automata időszakokban ennél is praktikusabban kezelik a korhatárt igénylő termékek megvételét. Az applikációban eleve csak 18 éven felüliek regisztrálhatnak, így az is magától értetődő, hogy aki az ajtón bebocsátást nyer, az legálisan vásárolhat például alkoholt, nincs szükség további ellenőrzésre. Itt kell azonban megjegyezni, hogy kíséret mellett 18 éven aluliak is beléphetnek a boltba (azaz nem kell egy szülőnek az üzlet előtt hagynia a gyermekét a vásárlás idejére), viszont ilyenkor minden felelősség azé, akinek az applikációjával a belépés megtörtént.
7. „Az idősek garantáltan nem fogják használni ezt a rendszert.”
Itt muszáj azzal kezdenünk, hogy Bessenyei Attila épp a közelmúltban a Kossuth Rádiónak adott interjújában idézte fel, hogy amikor annak idején referencialátogatáson járt Csehországban a hibrid modellt sikerrel bevezető Coop Jednotánál, egy kis településen egy 80 év körüli hölgy érkezett éppen vásárolni az egyik ilyen innovatív üzletbe. Ez is mutatja, hogy igenis az idősebb vásárlók is meg tudják tanulni egy ilyen rendszer használatát, főként, ha a hibrid bolt kínálja számukra a legjobb (vagy akár az egyetlen) lehetőséget például az alapvető élelmiszerek beszerzésére.
Már az önkiszolgáló kasszák kapcsán is rengeteget lehetett hallani arról, hogy egy bizonyos életkor felett a vevők nem fogják használni, azonban a kutatások és a valós használati arányok egészen mást mutatnak. Az önkiszolgáló pénztárak kapcsán úgy szoktunk fogalmazni, hogy aki képes egy ATM-ből pénzt felvenni, az ezeket a bolti eszközöket is tudja használni, és a hibrid boltokba történő belépés sem igényel nagyobb „digitális érettséget” annál, mint amivel a hazai lakosság túlnyomó többsége mára rendelkezik. Mindezt figyelembe véve bátran kijelenthetjük, hogy a 24/7 Shop technológia küszöbön álló hazai térhódításából az idősek is ki fogják venni a részüket, amit támogat a korábban részletezett, egyszerű, felhasználóbarát kialakítás és működés is.
+1 „Biztos begyűjtenek rólam minden adatot, aztán ki tudja, mire használják.”
Érthető, ha valaki óvatos, amikor az adatait kell megadnia, de fontos tudni, hogy az Európai Unió területén – így Magyarországon is – az adatkezelést szigorúan szabályozza az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR), amely védi a felhasználók ezzel kapcsolatos jogait, és természetesen a többi kereskedelmi egységhez hasonlóan a hibrid boltokra is érvényes. Röviden megfogalmazva, az ilyen típusú üzletben sem kell tartania attól az embernek, hogy olyan célokra használnák az adatait, amihez előzetesen nem adta a hozzájárulását.
És itt kell eloszlatnunk egy a 24/7 Shop megoldással kapcsolatos aggasztó tévhitet is: igaz ugyan, hogy a hibrid boltok fejlett kamerarendszerrel vannak felszerelve, azonban nem alkalmaznak arcfelismerő technológiát, és a céljuk nem az azonosítás, hanem a bolt zavartalan, biztonságos működésének biztosítása.
Az aggályok, tévhitek sorát még lehetne folytatni, hiszen nincs olyan termék, szolgáltatás stb. a világon, amivel legalább néhányaknak ne lennének fenntartásaik. Ezzel kapcsolatban talán azt érdemes szem előtt tartani, hogy a 24/7 koncepció egy lehetőség, egy opció, amely a külföldi példák és eddigi hazai tapasztalatok alapján nagyon sok vásárlónak teremt kiváló alternatívát a különböző termékek beszerzésére, üzleti modelljének köszönhetően pedig hosszú-, sőt akár középtávon is garantáltan megtérülő beruházást jelent a kereskedők számára.




Hozzászólások